Aktuálnym zámerom Slovenskej pošty, a. s., (SP) v meste Prešov je presťahovanie pošty Prešov 9 do nákupného centra (NC) EPERIA Shopping Mall. Novovybudovaná pošta má byť nástupníckou poštou aj pre poštu Prešov 8. Podľa zámeru má teda dôjsť k zrušeniu dvoch existujúcich pobočiek pôšt na najväčšom prešovskom sídlisku Sekčov a k ich premiestneniu do Eperie. Len pre vysvetlenie:
“Mojou ambíciou je zachovať pobočku pošty na Exnárovej ulici, nebojujem proti vzniku pošty v Eperii.”
Martin Ďurišin
Ako pošta odôvodňuje rušenie pobočiek? Poznám dôvod!
Zámer zrušenia 2 pobočiek pošty v Prešove ma, ako poslanca MsZ mesta Prešov, zaujímal. Nenechal ma v nečinnosti a inicioval som petíciu za jej zachovanie. Ešte skôr som ale adresoval list poštovému ombudsmanovi, v ktorom som ho žiadal o prehodnotenie zrušenia. Poštový ombudsman Dr. h. c. doc. Ing. Ján Jasovský, PhD. (bývalý generálny riaditeľ Slovenskej pošty, neskôr minister dopravy SR za HZDS, potom predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR a teraz poštový ombudsman) odpovedal. Z jeho reakcie vyberám nasledovné.
“Potreba riešiť pošty Prešov 8 a Prešov 9 vyplýva z posúdenia priestorov, v ktorých sa aktuálne nachádzajú. Prenajímateľ nebol, ani na základe opakovaných žiadostí SP, a. s., o odstránenie zistených nedostatkov a zlepšenie prostredia na uvedených poštách, ústretový zabezpečiť v priestoroch adekvátne podmienky. Obidve pošty sídlia v prenájme; ich priestory sú v zlom technickom stave a vytvárajú nekomfortné podmienky pre zákazníkov i zamestnancov. Pošty zaznamenávajú prejavy nespokojnosti zo strany zákazníkov, v lete na horúčavy a v zime na ťažký vzduch z dôvodu obmedzeného vetrania.”

Vyhnalo mesto Prešov pobočku pošty?
Podľa stanoviska Slovenskej pošty, a. s. dôvodom na sťahovanie pobočiek pošty sú: “zlý technický stav priestorov a nekomfortné podmienky pre zákazníkov”. Zaujímavosťou však je, že uvedené nebytové priestory oboch pobočiek vlastní mesto Prešov!!! Navyše Slovenská pošta, a. s. vo svojom stanovisku konštatuje, že: “Prenajímateľ nebol, ani na základe opakovaných žiadostí SP, a. s., o odstránenie zistených nedostatkov a zlepšenie prostredia na uvedených poštách, ústretový zabezpečiť v priestoroch adekvátne podmienky.”

Ťažký boj na dvoch frontoch!
Nespokojnosť obyvateľov sídliska Sekčov so zámerom rušenia pobočky pošty “na Exnárke”, predovšetkým s ohľadom na starších ľudí, ma priviedla k zámeru petície. Petícia mala za úlohu v prvom rade preveriť názor verejnosti na zámer zrušenia pošty. V prípade relevantného výsledku oboznámiť s názorom verejnosti aj vedenie Slovenskej pošty, a. s. Nečakal som však, že bude potrebné bojovať za správnu vec aj na domácom fronte! A to zrejme aj s mestom Prešov!
Elektronickú verziu petície podpísalo cca 400 ľudí.

Čítate dobre: Áno s mestom Prešov! Ide totiž o to, že mesto Prešov ako vlastník nehnuteľností zjavne urobil v tomto prípade dve veľké chyby. Prvá: nestaral sa o svoj priestor zodpovedne (čo je na tom celom asi najhoršie zistenie). Druhá: Vlastník nehnuteľnosti, teda mesto Prešov, údajne po žiadosti zo strany Slovenskej pošty, a. s. nebol ochotný či schopný urobiť všetky kroky k tomu, aby investovalo do svojho priestoru, aby odstránilo technické nedostatky a zabezpečil, aby pobočka fungovala aj naďalej! Navyše o tomto probléme vedenie mesta poslancov vôbec neinformovalo!
Mesto zaspalo!
Vlastníkom oboch nehnuteľností je mesto Prešov, pričom ich spravuje mestská firma Prešov Real, s. r. o. Mesto Prešov sa zjavne o technický stav objektu začalo zaujímať až v čase, kedy už bola na stole jasná hrozba zrušenia pobočiek pošty. Dna 7.2.2018 primátorka mesta Prešov zaslala pokyn vedeniu mestskej firmy Prešov Real (ev. d.: M/151212018) bezodkladne riešiť zlý technický stav nebytových priestorov: Pošta Prešov 8 (Zemplínska
13) a Pošta Prešov 9 (Exnárova 8). Obchodná spoločnosť Prešov real, s. r. o. odpovedala listom primátorke mesta Prešov 14.2.2018. V odpovedi sa píše, že správca neeviduje žiadne nedostatky, ktoré by bránili užívaniu uvedených nebytových priestorov. Zároveň ale konštatuje, že má záujem riešiť technický stav budov. Z listu tiež vyplýva, že ich chce riešiť komplexne, čo by vo finančnom vyjadrení znamenalo potrebu 120.000,- € len na priestory obchodných objektov na Exnárovej ulici. Firma Prešov real, s. r. o. ale voľnými finančnými zdrojmi v potrebnej výške nedisponuje. Mesto sa zobudilo zrejme už po funuse.
Bojujem ďalej!
Je tu ešte jedna nádej! Zákon č. 324/2011 Z. z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v § 41 hovorí, že čo sa týka dostupnosti poštových služieb…
“Úrad určí požiadavky na kvalitu univerzálnej služby, najmä ak ide o pravidelnosť, spoľahlivosť a dostupnosť poskytovania univerzálnej služby a lehoty na dodanie poštových zásielok v rámci univerzálnej služby.”
Zákon č. 324/2011 Z. z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, § 41, ods. 1
V mene všetkých Prešovčanov – obyvateľov sídliska Sekčov – sa teda obraciam ešte listom a poukázaním na petíciu a vôľu takmer 3.000 ľudí (všetko obyvateľov sídliska) zachovať spúčasnú dostupnosť poštových služieb na Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Tento úrad je v zmysle zákona:
“povinný sledovať, či univerzálna služba a poštový platobný styk sú zabezpečené v rozsahu podľa zákona a požiadaviek na kvalitu.”
V dokumente “Požiadavky na kvalitu univerzálnej poštovej služby”, ktorý je aj je prílohou poštovej licencie (č. 589/001/2004, účinnosť od 1.7.2009) stojí na prvom mieste dostupnosť prístupových miest verejnej poštovej siete a kontaktných miest. Zlúčšním pobočiek sa sostupnosť kontaktných miest isto nezvýši, práve naopak! Píšem teda list predsedovi úradu Ing. Vladimírovi Kešjarovi, aby sa pozrel na prípad Prešova.
Budem Vás informovať!