Parazitická reklama a vizuálny smog je v Prešove veľkým problémom!

 

V Prešove sa usádza vizuálny smog z reklamných pútačov


Tretie najľudnatejšie mesto Slovenska je plné všakovakej reklamy. Okrem tradičných foriem umiestňovania reklamy: megaboardy, bilboardy, výlepné valce, svetelné tabule, city postery, citylighty, reklamné plochy na zastávkach MHD, je v Prešove aj kopec nevyžiadanje reklamy na plochách, ktoré k reklame určené nie sú. Okrem smogu v ovzduší sa nám teda v Prešove usádza aj vizuálny smog.

Reklama je v Prešove umiestňovaná kade-tade, bez rozmylsu a dovolím si tvrdiť, že aj mimo rámec zákona a platných právnych úprav. Niekoľko zvláštnych spôsobov umiestňovania reklamy som si dovolil zdokumentovať na fotografiách.

Reklama na križovatkách vizuálne i prakticky znečisťuje verejný priestor

 

Reklama za každú cenu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tomu sa povie bezpečná reklama – pripútaná o lavičku

 

 

Vizuálny smog samopsrávam škodí – škodí aj Prešovu!


Samosprávy na západ od Prešova veľmi efektívne bojujú s prehnanou reklamou či vizuálnym smogom. Primátori a starostovia miest si na odstránení reklamného smogu dokonca postavili svoju predvolebnú kampaň. Ľuďom totiž naozaj reklamný smog prekáža. Ani psychologicky nepôsobí dobre. Nehovoriac o tom, že v mnohých prípadoch môže odpútavať pozornosť, ako je tomu napr. pri riadení motorového vozidla. 

Mnohé pútače sú totiž postavené bez povolenia. Bratislava podľa magistrátu odhaduje na svojom území tisícpäťsto oficiálnych a tristo nelegálnych „nosičov reklamy pevne spojených so zemou“ – ako bilbord definujú zákony.

 

Pestujeme si odolnosť na marketingové odkazy


Vizuálny smog nie je iba metafora. Téme sa venoval aj portál sme.sk. Pre sme.sk grafický dizajnér B. Matis povedal, že znečistenie v obrazovom poli môže mať negatívny vplyv na zdravie, podobne ako telu škodí špinavá voda, vzduch či zvýšený hluk. Akurát škodlivosť ťažšie dokázať ako pri znečistení chémiou.

„A priveľa vizuálnych informácií v priestore vytvára vizuálny smog. Vnímame viac informácií, ako dokážeme spracovať zo signálu, ktorý nevieme odrušiť. Je to záťaž, permanentné dráždenie nervovej sústavy. Je asi otázkou času, kedy na to budú existovať limity. Zatiaľ je dokázané, že bilbordy pri ceste pútajú pozornosť a zhoršujú štatistiku nehôd. V Česku chcú reklamu pri cestách prvej triedy obmedziť zákonom.“

Diskutabilná podľa grafického dizajnéra Braňa Matisa je účinnosť bilbordov v reklamou presýtenom prostredí. Práve to je prípad slovenských miest.

„S rastúcim počtom bilbordov si pestujeme odolnosť a vytesňujeme marketingové odkazy. Reklama stráca účinok a siaha po agresívnych motívoch, sexuálnych narážkach.“

 

Niektoré formy reklamy vyznievajú ako parazitizmus


Reklama je na území Prešova takmer všade. Nájdete ju na trávniku pri ceste, na stĺpoch verejného osvetlenia, na plotoch, vo výkladoch, na stenách budov a pod. Parazitická reklama sa objavuje na trávnatých plochách vedľa frekventovaných ciest a križovatiek. Správcom verejnej zelene mesta Prešov je firma Záhradníctvo Sadex s.r.o. a predpkladám, že nedáva povolenia na umiestňovanie reklamy na prešovskej verejnej zeleni. Je teda živelná? Robí si kto chce čo chce? Kontroluje toto niekto? Pýtal som sa aj na zasadnutí Mestského zastupiteľstva mesta Prešov dňa 13.9.2017.

Budem nesmierne zvedavý akú odpoveď dostanem! Bude ma zaujímať aký názor na vizuálny smog v Prešove má hlavná architektka mesta Prešov. Žiaľ na zasadnutí zastupiteľstva nebola, preto som jej priamo otázku položiť nemohol. Bude ma zaujímať postoj stavebného úradu na umiestňovanie reklamy. A budem s náčelníkom Mestskej polície v Prešove hovoriť aj na tému čiernej reklamy na verejných priestranstvách. Zvláštnosťou ale napriek všetkému zostáva aj reklama umiestnená na mestkých budovách, propagujúca súkromné firmy…

Reklama je takmer všade

 

Je táto reklama legálna?

 

Prinajmenšom zaujímavou formou osadzovania reklamy sa ukazujú byť reklamné pútače na stĺpoch verejného osvetlenia. Správcom verejného osvetlenia je firma IL Prešov s. r. o. ktorá je 100% dcérskou spoločnosťou obchodnej spoločnosti O.S.V.O. comp. a. s., ktorá ma zasa v správe reklamné plochy. Táto firma však v zmysle platnej zmluvy s mestom Prešov (z 13.4.2015, viď str. 31 zmluvy) žiadne reklamné plochy umiestené na sĺpoch verejného osvetlenia v správe od mesta nemá! Napriek tomu na stĺpoch reklamné plochy ponúka! Pozrite si ich cenník. Je to v poriadku?

 

 

Je táto reklama legálna?

 

Obchodná spoločnosť ponúka reklamu aj na stĺpoch trolejbusového vedenia

 

Reklama je umiestňovaná aj pod dopravnými značkami

 

 

Zdroje:


  • Najviac bilboardov je na Slovensku. Škodí vizuálny smog? [online]. Perex, 2012-05-03, [cit. 2017-07-02]. Dostupné online. 
Prosím zdieľajte: